Het begin van mijn reis!

Marokko


Mijn reis naar Marokko was indrukwekkende reis. wat veel impact op me gehad heeft in een paar korte dagen.

Na 3 uur vliegen kwamen we aan op het vliegveld, vanuit daar moesten we nog een uurtje reizen naar Tiflet. Hier woont de familie van O en zouden we verblijven.
Onderweg zijn we gestopt bij een kraam langs de straat om wat te eten, ze eten vooral veel vlees hier en alles met de hand en brood. bij de kraam zelf kun je de lichaamsdelen van het geslachtte dier nog zien hangen (echt iets voor mij..bleh) als vegetariër ben je hier echt niet op je plek! (gelukkig ben ik dat nog net niet). Bij iedere maaltijd krijg je hier thee, erg lekker. en water.

Eenmaal aangekomen in Tiflet heb ik al een hoop van de familie van O ontmoet (zijn familie is groot, ik weet nu nog steeds niet helemaal wie wie is

Tongue out
)
O heeft me nog een rondleiding door Tiflet gegeven. Tiflet is maar een klein dorp met redelijk wat armoede, veel luxe moet je hier niet verwachten.Mensen moeten veel werken hier voor een beetje geld. Je ziet mensen op straat die bedelen.Veel kleine winkeltjes met levensmiddelen en etenswaren. Verhongeren zullen ze hier echter nooit omdat het eten super goedkoop is. Maar voor de rest zullen de arme mensen niet veel hebben hier, ze moeten overleven.
Het eerste wat me hier bij aankomst opviel was de afval, overal zie je afval. Ze gooien hier de afval gewoon op de grond. bijna nergens zie je prullenbakken.

De dag erna hebben we lekker uitgeslapen, lekker ontbijt gehad. Dit ook weer met brood, en daarnaast schaaltjes met jam, olie, ei, honing, boter (zelfgemaakt) en vlees, een lekkere zelfgemaakt zoete koek en natuurlijk de thee.
Voor de middag ben ik bij hun achterom gaan kijken en gaan kennismaken, daar is een groot stuk land waar kinderen spelen (voetballen). daarachter ligt een verwaasloosde begraafplaats.
De jongeren vonden me allemaal zeer interessant als toerist met mijn camera, overal werd ik aangekeken. een paar waren zo nieuwsgierig en kwamen kennis met me maken toen ik alleen zat. Met hun heb ik ook de rest van de dagen veel leuk contact gehad. ze probeerde engels te praten en heb ze wat woorden mogen leren, ook uit een boekje wat 1 van de jongens had van zijn school.
Ik zie hier veel mannen lopen en heel weinig vrouwen.
Smiddags zijn we doorgereden naar Meknes, een mooie drukkere stad, met een oud stuk van Meknes en een nieuwe stuk. wij zijn naar het nieuwe stuk geweest want we hadden helaas niet heel erg veel tijd.
Daar heb ik ervaren hoe mannen zich voelen als ze met een vrouw gaan winkelen
Tongue out
Hier vind je dus meer mannen winkels dan vrouwen winkels. en O had zin om te shoppen. Ik was blij toen we eindeljk ergens een lekkere kop koffie gingen drinken
Wink


Ze zijn hier allemaal echt ontzettend gastvriendelijk en ook onder elkaar zijn ze erg behulpzaam, hier kunnen wij in NL nog weleens een voorbeeld aan nemen. het communiceren onder elkaar moest ik wel aan wennen, omdat ik er natuurlijk niks van begrijp wat zeggen en de manier waarop ze praten leek voor mij wel alsof ze een discussie met elkaar aan het voeren zijn haha. maar aan het einde schudden ze elkaar de hand en begrijp ik dat het allemaal goed is. het is gewoon hun manier van communiceren.

Het weer was overdag lekker, het zonnetje was lekker warm. 1 dag regen gehad. maar s'avonds was het echt super koud hier. toen miste ik mijn dikke trui toch wel.

De avonden hebben we vaak bij een neef van O gezeten in zijn winkeltje, t.v gekeken. zelfs de wedstrijd van Barcelona vs Real madrid gekeken haha. was leuk om te zien hoe blij iedereen rond liep na goede afloop. voetballen is belangrijk hier, omdat ze niet erg veel hebben, maar voetballen doen ze echt overal. Ik had de boys(die 2 nieuwsgierige jongens) daarom ook een voetbal gekocht als bedankje dat ze zo respectvol en beschermend voor me zijn geweest. ze hebben me goed rondgeleid hier toen O er niet bij was.
Ik voelde me niet prettig om alleen rond te lopen en was altijd blij als O er bij was. Ik geloof niet dat je als vrouwelijke toerist hier lekker op je gemak kan rondlopen. Niet dat ze je iets aan willen doen. maar ik vond de reacties al niet prettig.

We zijn nog een dag in Casablana geweest, gelijk een heel stuk drukker en moderner. mooi stuk om te zien. en als je goed wilt shoppen. de prijzen vallen ook wel mee hier. ligt eraan wat je zoekt natuurlijk. Ik heb mezelf verblijd met een Marokkaans thee potje, schaal en glaasjes
Cool
En een lange Marokkaanse jurk.

Donderdag zijn we weer op de terugweg naar huis gegaan met 'the big bus'
We zouden met de boot naar Frankrijk gaan en vanuit hier verder rijden, maar ze waren aan het staken daar dus die boottrip ging niet door. Uiteindelijk zijn we met de boot naar Algeciras gegaan en vanuit hier verder met de bus. na flink wat uren gereden te hebben zijn we ergens in een Hostel gaan slapen 6uurtjes, en toen weer verder gereden.
Het was een heftig lang stuk om te rijden, wel een mooi stuk. we zijn door Spanje heen gereden door naar Frankrijk door naar NL. Zaterdagmiddag waren we thuis. eerder dan we gedacht hadden. Ik was super moe en had pijn van het in die bus zitten. en heb de hele dag tot zondagmorgen geslapen

Cool


Weer flink wat ervaringen rijker! Op naar de volgende.
Rijkdom zit niet in geld, maar in je hart <3

Liefs, Mariska

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Hamba